Sabiedrība

"Kā tas ir, ka šoferis nevar pārbaudīt?" Traģiskā avārija aktualizē piesprādzēšanās nozīmi autobusos

Ieva Ozoliņa

Jauns.lv

Traģiskā avārija uz Ventspils šosejas, kurā dzīvību zaudēja divi cilvēki un vairāki bērni guva nopietnas traumas, ir radījusi nopietnas diskusijas par drošību uz ceļiem un transportlīdzekļu iekšienē, īpaši akcentējot piesprādzēšanās nozīmi.

"Kā tas ir, ka šoferis nevar pārbaudīt?" Traģiskā ...

Kā lasāms sociālajos tīklos, sabiedrība atklāj, ka tikai retos gadījumos autobusa šoferis pārbauda, vai pasažieri ir pesprādzējušies. 

Eksperti norāda, ka, ja automašīnās drošības jostu lietošana ir pašsaprotama, tad starppilsētu autobusos tās tiek izmantotas daudz retāk, lai gan traumas nepiesprādzējoties var būt īpaši smagas. Turklāt nepiesprādzēšanās gadījumā atbildība var tikt uzlikta arī autobusa vadītājam.

Kampaņas efektivitāte – izaicinājums sabiedrībai

Lai gan jau 2007. gadā tika uzsākta veiksmīga kampaņa par drošības jostu lietošanu bērnu vidū, 18 gadus vēlāk šis jautājums joprojām ir aktuāls. Cilvēki mēdz ignorēt drošības noteikumus, un tas pats bija vērojams arī traģiskajā negadījumā uz Ventspils šosejas. Eksperti uzsver, ka risks gūt traumas, braucot nepiesprādzētam autobusā, ir ievērojami lielāks nekā automašīnā.

Normunds, kurš ir Ventspils pašvaldības SIA "Ventspils reiss" autobusa vadītājs, Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumam "Panorāma" atzina: "Es cilvēkiem to saku, brīdinu, bet tas ir katra brīva izvēle. Drošības jostas autobusos ir, mēs to atgādinām, bet visu izkontrolēt nav iespējams."

Drošības jostu nozīme un potenciālais risks

Ceļu satiksmes drošības eksperti ir aprēķinājuši, ka drošības jostas lietošana smagas avārijas gadījumā var palielināt izdzīvošanas iespējas par 90% pilsētā un 70% ārpus tās. CSDD eksperts Oskars Irbītis LTV norāda: "Apgāšanās gadījumā visi nepiesprādzētie pasažieri tiks samesti vienā čupā. Pat kritiens vien var radīt nopietnas traumas."

Soda mērs un nepieciešamība pēc papildu kampaņām

Autobusa vadītājam var tikt piemērots sods par pasažieru nepiesprādzēšanos, taču eksperti uzsver, ka tas nav lielākais drauds. "Sods ir mazākais ļaunums," LTV saka Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks. "Lielākā problēma ir iespējamās traumas un tas, kā tās var ietekmēt pasažierus un citus apkārtējos. Šīs traumas var būt ļoti smagas."

Lai gan ir veikti centieni veicināt drošības jostu lietošanu automašīnās, eksperti norāda uz nepieciešamību pēc līdzīgām kampaņām, kas būtu īpaši vērstas uz sabiedrisko transportu. Tas varētu palīdzēt mainīt pasažieru ieradumus un samazināt negadījumu radītās sekas.

Traģiskā avārija uz Ventspils šosejas 

Jauns.lv jau ziņoja par uz Ventspils šosejas notikušo nelaimes gadījumu, kurā cieta Ventspils Mūzikas vidusskolas kora "Nošu planētas" bērni un vokālās studijas "Mazā prinča planētas" dziedātāji, bet diriģente Anitra Niedre un kora "Nošu planētas" dziedātāja gāja bojā.

Iepriekš tika ziņots, ka avāriju izraisījis nepārdomāts apdzīšanas manevrs. Mikroautobuss sniegotajos apstākļos mēģinājis apdzīt kravas auto, taču vispirms sadūries ar pretī braucošo kravas automašīnu. Pēc sadursmes tas atgrūsts atpakaļ savā joslā, kur ietriecies apdzenamajā kravas auto un galu galā noslīdējis no ceļa. Jāpiebilst, ka izskanējusi informācija, ka pasažieri nebija piesprādzējušies.