"Tas ir jautājums par nacionālo drošību!" Lietuva uzstāj uz "Rail Baltica" pabeigšanu līdz 2030. gadam
foto: LETA
Lietuvai ir svarīgi "Rail Baltica" savienojumu ar Poliju pabeigt līdz 2030.gadam.

"Tas ir jautājums par nacionālo drošību!" Lietuva uzstāj uz "Rail Baltica" pabeigšanu līdz 2030. gadam

Santa Hincenberga

Jauns.lv/LETA

Lietuvas satiksmes ministrs Eugenijus Sabutis paziņojis, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas izbūve starp Lietuvu un Poliju ir būtiska un jānoslēdz līdz 2030. gadam, jo tā ir svarīga Lietuvas militārajai mobilitātei un nacionālajai drošībai.

Sabutis radiostacijai "Žiniu radijas" teica, ka Lietuvai vispirms jāsaprot, vai reālistiski līdz 2030.gadam ir uzbūvēt savienojumu ar Poliju. "Mums ir jāatbild uz jautājumu, vai varam garantēt, lai posms no Polijas un pāri visai Lietuvai ir pabeigts līdz 2030.gadam," viņš sacīja.

"Lietuvai ir svarīgi, lai vismaz Lietuvā tas būtu līdz 2030.gadam," piebilda ministrs, norādot, ka gaidāms, ka Latvijā un Igaunijā dzelzceļa līnija tiks pabeigta vēlāk.

Sabutis uzsvēra projekta kritisko nozīmi nacionālajai drošībai. "Mēs uz to raugāmies īpaši caur nacionālās drošības prizmu. Gan prezidents [Gitans Nausēda], gan es esam uzsvēruši, ka galvenais, kam mums jāpievērš uzmanība, ir ne tikai kravu pārvadājumi, ne tikai pasažieru pārvadājumi, bet jo īpaši militāro kravu pārvadājumi, izmantojot "Rail Baltica"," teica ministrs.

"Raugoties caur šo prizmu, 2030.gads patiešām ir kritisks termiņš un mērķis, pie kura mums ir jāstrādā," viņš paziņoja.

Sabutis sacīja, ka Polija jau ir izsludinājusi konkursu par būvuzņēmēju 100 kilometru garajam "Rail Baltica" posmam starp Bjalistoku un Elku. "Polijā, šķiet, pagājušajā nedēļā tika paziņots, ka 100 kilometru posms no Bjalistokas līdz Elkai tiks uzbūvēts, un no Elkas līdz Lietuvas robežai vairs nav tik daudz," teica Lietuvas satiksmes ministrs.

Polijas mediji 7.janvārī vēstīja, ka Polijas dzelzceļa infrastruktūras uzņēmums "PKP Polskie Linie Kolejowe" ir izsludinājis konkursu par 100 kilometru posma starp Bjalistoku un Elku modernizāciju. Projekta izmaksas tiek lēstas ap sešiem miljardiem zlotu (apmēram 1,32 miljardi eiro). To pabeigt plānots līdz 2029.gada beigām.

Polijā līdzās "Rail Baltica" tiks izbūvēts arī elektrības starpsavienojums ar Lietuvu "Harmony Link". Sabutis, kurš Lietuva satiksmes ministra amatā stājās pagājušā gada nogalē, teica, ka turpmāko "Rail Baltica" virzību drīzumā plāno pārrunāt ar saviem kolēģiem Latvijā un Igaunijā.

"Rail Baltica" projekts paredz uzbūvēt Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Pašlaik dzelzceļa sliežu platums Latvijā, Lietuvā un Igaunijā atbilst Krievijas standartam.