Pēdējais laiks nomainīt riepas: uz tām jābūt “kalnam un sniegpārsliņai”
Publicitātes foto.

Pēdējais laiks nomainīt riepas: uz tām jābūt “kalnam un sniegpārsliņai”

Marianna Ozola

Jauns.lv

Atbilstoši meteorologu prognozēm, šonedēļ naktīs daudzviet gaisa temperatūra būs zem nulles, kas nozīmē, ka ceļi var apledot, informē VSIA "Latvijas Valsts ceļi" (LVC).

Gaidāmi arī nokrišņi lietus un slapja sniega veidā, kas vēl vairāk apgrūtinās braukšanas apstākļus. Šādos mainīgos laikapstākļos transporta līdzekļi, kas nav aprīkoti ar ziemas riepām, braukt nav droši. LVC aicina izvērtēt nepieciešamību piedalīties satiksmē ar automašīnām, kuras nav atbilstoši sagatavotas un aprīkotas braukšanai ziemas apstākļos.

Lai arī transportlīdzekļiem, tostarp sabiedriskajam transportam, kura pilna masa lielāka par 3,5 t, ziemas riepu lietošana normatīvajos aktos nav noteikta kā obligāta, LVC aicina autopārvadātājus rūpēties par satiksmes drošību un aprīkot autobusus ar ziemas apstākļiem atbilstošām riepām. Īpaši svarīgi tas ir transportlīdzekļiem, kas veic pārvadājumus pa valsts autoceļiem ar mazu satiksmes intensitāti, tostarp vietējās nozīmes autoceļiem ar grants segumu, kas ziemā tiek uzturēti ar piebraukta sniega kārtu – atkušņa periodos tie var būt slideni, un braukšanas apstākļi var būt īpaši apgrūtināti.

LVC atgādina, ka vasaras riepas ir paredzētas lietošanai pie gaisa temperatūras, kas nav zemāka par +5 °C. Aukstākā laikā vasaras riepu gumija kļūst cietāka un vairs nevar pilnvērtīgi nodrošināt pietiekamu saķeri ar ceļu.

No 2024. gada 1. oktobra ir spēkā Ceļu satiksmes noteikumu papildu prasības transportlīdzekļu ziemas riepu marķējumam periodā no 1. decembra līdz 1. martam – automobiļu un autobusu, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, riteņiem jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, kas īpaši konstruētas izmantošanai sniega vai ledus apstākļos un marķētas ar apzīmējumu “kalns un sniegpārsliņa”.

Starptautiskais apzīmējums “kalns un sniegpārsliņa” norāda, ka riepai ir veikti noteikti testi un tā ir atzīta par piemērotu braukšanai sniega, ledus un apledojuma apstākļos. Ja šajā ziemas periodā transportlīdzeklis būs aprīkots ar riepām bez jaunā marķējuma “kalns un sniegpārsliņa”, tad tās netiks uzskatītas par ziemas periodam atbilstošām riepām, un šādu riepu lietošana ziemas periodā nav atļauta – to nosaka Ministru kabineta noteikumos Nr. 295 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa”.

Tāpat normatīvajos aktos noteikts, ka minimālajam protektora dziļumam ziemas riepām vieglajiem auto ir 4 mm, turklāt šādam rādītājam ir jābūt nevis tad, kad rudenī tiek uzmontētas ziemas riepas, bet pavasarī, kad tās ņem nost. Riepas ar radzēm satiksmē atļautas no 1. oktobra līdz 1. maijam.

LVC atgādina, ka ziemas uzturēšanas darbi ir vērsti uz to, lai uzlabotu braukšanas apstākļus, taču tie nevar atcelt rudenim un ziemai raksturīgos laikapstākļus un pilnībā novērst to ietekmi uz ceļa segumiem.

Mainīgajos laikapstākļos un ziemas sezonā ceļam jāplāno papildu laiks

Starpsezonā ceļa seguma stāvoklis un līdz ar to braukšanas apstākļi var mainīties ļoti strauji, tāpēc autovadītājiem pēc vasaras sezonas jāpielāgo savi braukšanas paradumi mainīgajiem apstākļiem, jāizvēlas braukšanas apstākļiem atbilstošs ātrums un jārēķinās, ka ceļš var prasīt ilgāku laiku.

Iestājoties izteikti rudenīgiem laika apstākļiem, var būt pasliktināta redzamība miglas un nokrišņu dēļ. Nokrišņu laikā pieaug akvaplanēšanas risks, savukārt kritušās lapas un lietus var pasliktināt riepu saķeri ar ceļa segumu, apgrūtinot braukšanas apstākļus.

No rītiem un vakaros uz ceļiem var būt apledojums, jāņem vērā, ka temperatūras svārstību dēļ ceļi apledo strauji un nevienmērīgi. Var veidoties tā sauktais “melnais ledus”, kas ir faktiski neredzams un ļoti bīstams. Visstraujāk ceļi apledo uz tiltiem un pārvadiem, kā arī pie ūdenstilpēm.

Šajā laikā intensīvākā satiksme rīta un vakara stundās norisinās tumsā, kad ir samazināta redzamība, tādēļ ceļš var nebūt pietiekami pārredzams. Var nākties negaidīti strauji bremzēt, pamanot šķērsli vai meža dzīvnieku, bet apdzīvotu vietu tuvumā jārēķinās, ka pa neapgaismotu ceļa nomali tuvu brauktuvei var pārvietoties gājēji, kurus bez atstarojošiem vai spīdošiem elementiem būs grūti pamanīt. 

Jādod vairāk laika gan bremzēšanai, gan manevru veikšanai, gan arī citu satiksmes dalībnieku reaģēšanai uz situāciju.

Cits auto aprīkojums

Lai nodrošinātu labu redzamību caur automašīnas vējstikliem, jāpārliecinās par tīrīšanas slotiņu kvalitāti. Ja pēc tīrīšanas paliek švīkas, slotiņas nepieguļ stiklam pietiekami cieši un uz loga paliek mitri plankumi, nepieciešams nomainīt slotiņas pret jaunām. Vēlams laikus nomainīt logu mazgāšanas šķidrumu uz neaizsalstošo. Pārliecinieties, vai mašīnā ir ledus skrāpis un sniega tīrāmā slotiņa!

Automašīnas lukturiem jābūt tīriem, jo pielipušās lapas un dubļi var ievērojami samazināt apgaismojumu. Svarīgi pārliecināties, vai darbojas visas lampiņas. Auto gaismām jābūt pareizi noregulētām un pietiekami spilgtām, jo pārāk augstu noregulētas gaismas apžilbinās pretī braucošos, bet pārāk zemu – samazinās izgaismoto redzamības zonu.

Dodoties ceļā, pārliecinieties, vai mašīnā ir instrumentu komplekts riepas nomaiņai, neparedzētiem gadījumiem uz ceļa tumsā noderēs atstarojoša drošības veste.

Lai iegūtu vai nodotu informāciju par notiekošo uz valsts autoceļiem, iedzīvotāji aicināti zvanīt uz LVC diennakts informatīvo bezmaksas tālruni 80005555.